McQueen – upokarzanie kobiecego ciała (ocena: 5/10)
Lee Alexander McQueen – Brytyjczyk niepozorny wyglądem zewnętrznym, twórca niezwykle ekscentrycznych kolekcji strojów.
Dokument próbuje przekazać jego zamiary, a przede wszystkich ukazuje większość jego ekstremalnych pomysłów. Trudno nawet jego kolekcje nazwać ubraniami, to raczej instalacje eksponujące nagość, ekscentryczne, często wręcz wulgaryzujące kobietę. Zapewne nie bez znaczenia jest również homoseksualna orientacja bohatera.
Sam dokument, co prawda podzielony na pięć części tzw. „taśm”, jest bardzo chaotyczny, nie spójny, nie próbuje nawet drążyć tematu niewątpliwego geniuszu twórcy, a z drugiej strony genezy jego chorych pomysłów. Oczywiście samego pokazy są tak ekscytujące, że ogląda się z zainteresowaniem. Z drugiej strony zapewne można obejrzeć te pokazy i kolekcje równie dobrze w internecie. Wśród „gadających głów” pojawiła się głównie najbliższa rodzina McQueena: matka i siostra, a także współpracownicy. Gadania jest sporo, ale niewiele z niego wynika.
Nie udało się w filmie ukazać genezy kariery bohatera. Chłopak z biednej londyńskiej rodziny, z niewątpliwym talentem, ale to nie jest często wystarczające aby się przebić. McQueen się to udało, niestety z filmu nie wynika w jaki sposób, nie ma kolejnych etapów jego kariery – od razu widzimy tylko efekty jego sukcesu. Coś tam jest wspomniane o molestowaniu w młodości, ale szybko ten temat znika. Nie bardzo również wiadomo po co Lee tak katował się pracą, tworzą kilkanaście kolekcji rocznie: pasjonat, pracoholik, a może jeszcze coś innego?
Kolekcje McQueena budzą, słusznie zresztą, kontrowersje w kontekście poszanowania kobiet. Jeżeli feministki protestują w innych głupawych sprawach, to pokazywanie w ten sposób ciała kobiecego, a nawet ich profanowanie (na przykład oblewanie smarami) budzi co najmniej zastrzeżenia. Trudno znaleźć w tym dokumencie odpowiedź, a nawet sugestie odnośnie tych kontrowersji, co pokazuje miałkość filmu. Wypowiedzi feministek, tak ochoczo broniących kobiecości, w innych przypadkach takich mądralińskich. A tutaj nikomu nie przeszkadza kolekcja kobiety ofiary gwałtu, czy też obwijanie ciała w folię pakunkową, albo tryskanie na nią smarem.
Nie ma także w filmie wielkich gwiazd, dla których pracował McQueen. Widać zabrakło albo budżetu, albo odwagi twórcom dokumentu.
Dla wielu widzów, nie zaznajomionych z pracami Brytyjczyka jest to jednak film ukazujący bardzo ciekawy aspekt środowiska twórców modowych. Nawet jeżeli ktoś się nie interesuje modą i tymi wszystkimi celebrytackimi pokazami, to te zaprezentowane na filmie muszą go zaciekawić. I głównie dlatego warto się przemęczyć na produkcji Iana Bonhôte.
Powyższe krytyczne uwagi są odosobnione. Film zbiera entuzjastyczne recenzje, znalazł się w szerokiej, jak na Gutek Film, dystrybucji. To akurat dobrze, że można te kolekcje obejrzeć w kinach dobrej jakości.
Zalety:
pokazy ekscentrycznych kolekcji
dużo „cycków”
obraz depresji
muzyka
Wady:
chaos narracyjny
niezrozumiały podział na pięć „taśm”
brak genezy sukcesu bohatera dokumentu
uprzedmiotowienie kobiecego ciała
gadające głowy
Zwiastun:
Polska premiera: 20 lipca 2018
Dystrybucja: Gutek Film
Produkcja: Wielka Brytania
Rok: 2018
Gatunek: dokument, biograficzny
Reżyseria: Ian Bonhôte
Scenariusz: Peter Ettedgu
Zdjęcia: Michael Nyman
Muzyka: Will Pugh
Montaż: Cinzia Baldessari
Występują: Alexander McQueen, Gary James McQueen, Janet McQueen, Tom Ford, Naomi Campbell, Eva Herzigová