top of page

„Północ”: głuchoniema (ocena: 6/10)


Konfrontacja głuchoniemej z sadystycznym mordercą.

Pracująca w call center głuchoniema dziewczyna trafia podczas powrotu do domu na śmiertelne niebezpieczeństwo.

Trafnie oddano percepcję osoby niedosłyszącej i jej adaptację do normalnego życia. Bohaterka pracuje obsługując podobne osoby, a nawet idzie na kolację z kontrahentami. Tam wyraża poczucie humoru odpowiadając na ich podśmiewanie wyzwiskami językiem migowym. Dziewczyna używa ciekawych sposobów ostrzegania przed dźwiękami: potencjometr w samochodzie, zapalająca się lampka, klaskająca maskotka. Konfrontacja z psychopatą to już dla zbyt wielkie wyzwanie. Najlepiej wypadają sceny, gdy ukazano przeplatającą się percepcję osoby pełnosprawnej słuchowo i głuchej. Pewnym paradoksem jest fakt, iż postać normalna, w tym przypadku, jest psychopatycznym mordercą.


Film jest klasycznym thrillerem z elementami horroru gore. Ma dobre tempo, pomysłowy montaż i świetne sceny biegowych pościgów. Wyraziste aktorstwo pozwala uwierzyć w dramat bohaterów. Co prawda sam scenariusz momentami dziurawy, a w finałowej sekwencji kompletnie absurdalny, ale w tym gatunku nie musi to przeszkadzać.


Widać azjatycki styl filmowy. Pewnie dlatego produkcja ma niszową dystrybucję i spodoba się głównie widzom obeznanych z kinem azjatyckim. A w swoim rodzimym kraju ze względu na pandemiczny okres produkcji w ogóle nie trafiła do kin. Co nie oznacza, że nie zostanie dostrzeżona, a może nawet zakwalifikowana do produkcji kultowych. Szczególnie osoby równie pokrzywdzone przez los co bohaterka mogą odnaleźć wiele ciekawych elementów.


Zalety:

+ oddany świat głuchoniemej

+ wykorzystany motyw przeplatającej się percepcji

+ operowanie ciszą

+ emocjonująca konfrontacja z mordercą

+ dobre tempo

+ sceny pościgów

+ wiarygodne aktorstwo


Wady:

- błędy scenariuszowe

- przesadzona sekwencja finałowa

- niejasne motywacje psychopaty

- raczej dla zwolenników kina azjatyckiego

- pandemiczne problemy produkcyjne

- niszowa dystrybucja kinowa


Zwiastun:


tytuł oryginalny: Mi-deu-na-i-teu

produkcja: Korea Południowa

rok: 2020

premiera: 26 sierpnia 2022

dystrybucja: Mayfly

gatunek: thriller


· reżyseria, scenariusz: Oh-seung Kwon

· obsada: Ki-joo Jin, Ha-joon Wi, Hoon Park, Hae-yeon Kil, Hye-yoon Kim

Comments


Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page