top of page

„Stracone złudzenia”: starania Lucjana (ocena 5/10)


Film, który opowiada o początkach bezwzględnej krytyki prasowej, sam pod taką powinien być poddany.

Lucjan, młody poeta, marzy o karierze nie mając jednak odpowiedniego statusu społecznego.

Wiele wątków w tym filmie jest ciekawie przedstawionych. Jak chociażby podejście do oceny sztuki: przekupywanie pochlebców, recenzje na zlecenie, ukartowana krytyka. W zasadzie wiele przetrwało do dzisiejszych czasów, stąd zresztą pomysł recenzji na tymże portalu pozbawionego wpływu „środowiska” 😊


Poprawnie ukazane jest również wykluczenie społeczne w zhierarchizowanym społeczeństwie. Nawet wątek romansowy jest pociągający głównie dzięki wdzięków śliczniutkiej Salomé Dewaels.


Tym gorzej, że całość jest praktycznie nieoglądalna. Chaos scenariuszowy, nagromadzenie zbytecznych wątków, brak przemyślenia efektu końcowego w postprodukcji i irytująca narracja z offu. Do tego absurdalna jak na zawartość długość. Trudne do wysiedzenia w kinie, nie do przebrnięcia w domowych warunkach (chyba że z pięcioma przerwami na herbatę).


Pochwalić z pewnością trzeba stylizację epoki: dopracowane kostiumy, charakteryzację, scenografię. Całkiem dobrze z tak chaotycznym scenariuszem radzą sobie aktorzy. A ciekawostką jest obecność samego Xaviera Dolana w drugoplanowej, ale momentami kluczowej roli.


Zalety:

+ wnikliwy obraz epoki

+ wątek krytyki prasowej

+ ładne sceny erotyczne

+ kostiumy

+ obsada

+ obraz Paryża

+ obsypany Cezarami


Minusy:

- narracja z offu

- chaos scenariuszowy

- słabo nakreślone tło polityczne

- wyraźne błędy w postprodukcji

- problemy adaptacyjne

- przeciągnięte do granic wytrzymałości


Zwiastun:


tytuł oryginalny: Illusions perdues

produkcja: Francja

rok: 2021

gatunek: dramat kostiumowy

premiera: 5 sierpnia 2022

dystrybucja: Gutek Film


· reżyseria: Xavier Giannoli

· scenariusz: Xavier Giannoli, Jacques Fieschi

· obsada: Benjamin Voisin, Salomé Dewaels, Cécile De France, Xavier Dolan, Gérard Depardieu, Louis-Do de Lencquesaing, Vincent Lacoste, Jeanne Balibar, Jean-François Stévenin

Comments


Ostatnie posty
Search By Tags
Follow Us
  • Twitter Social Icon
bottom of page