„Sztuka pięknego życia”: łyżwiarka kucharka i rozwodnik (ocena 6/10 za nowotwór)
Poznali się w wypadku samochodowym - przeszli przez życie ze wszystkimi radościami i troskami.
Historia opowiedziana w tym filmie jest stosunkowo banalna, ale przez to niezwykła.
1. Stan przygnębienia po otrzymaniu pisma rozwodowego.
2. Nowa miłość poznana w nieszczęśliwym wypadku, a następnie podczas rehabilitacji szpitalnej.
3. Wzbranianie się przed macierzyństwem, w końcu poród i wychowanie córeczki.
4. Diagnoza, choroba, leczenie, cierpienie.
5. Realizacja zawodowego marzenia życia.
Przez to że wszystko jest sztampowe, wręcz banalne, staje się przekonujące życiowo. Narracja jest nielinearna (nie ma więc mowy o powyższych spoilerach) i ten zabieg budzi wątpliwości: z jednej strony odkrywane są kolejne fragmenty życiowej mozaiki, z drugiej łatwo się pogubić. Przekonujące aktorstwo powoduje za to, iż bohaterowie i ich losy mogą wzbudzać zainteresowanie.
To film, wobec którego można przejść obojętnie. Szczególnie, że tematyka choroby nowotworowej (a także klimaty kulinarne) jest w kinie nadużywana. Jednak ma w sobie jakąś autentyczność, i równie dobrze może ta historia widza porwać. Różnorodność opinii jest więc zrozumiała.
Jest również wiele dodatkowych smaczków: kulinaria, łyżwiarstwo figurowe, wychowanie dziecka. Ale też sporo scen mało udanych: wypadek samochodowy po przechadzce w hotelowym szlafroku, scena porodu, wyjeżdżanie z miejsca parkingowego, czy przerysowany konkurs kulinarny. Dla widzów, których ujmie ta historia mogą one nie być irytujące, ale można było te elementy życiowej drogi bohaterów ukazać bardziej rozsądnie.
Atuty:
+ życiowa historia
+ przekonujące aktorsko
+ bez nadmiernego patetyzmu
Mankamenty:
- męcząca nielinearna narracja
- banalny scenariusz
- przewidywalne
- mało emocjonujący konkurs kucharski
- nielogiczne sceny
tytuł oryginalny: We Live in Time
produkcja: Wielka Brytania, Francja
rok: 2024
gatunek: melodramat kulinarno-nowotworowy
polska premiera: 3 stycznia 2025
dystrybucja: Kino Świat
festiwale: Toronto
reżyseria: John Crowley
scenariusz: Nick Payne
zdjęcia: Stuart Bentley
scenografia: Alice Normington
kostiumy: Liza Bracey
montaż: Justine Wright
muzyka: Bryce Dessner
obsada: Florence Pugh, Andrew Garfield, Grace Delaney, Lee Braithwaite, Aoife Hinds, Adam James, Douglas Hodge, Amy Morgan, Niamh Cusack
obejrzane we wtorek 14 stycznia 2025 roku, o godz. 20:10, w kinie Cinema City Galeria Mokotów
Comments