„Vortex”: dwa kadry (ocena 6/10)
Starość jest straszna. Nawet, a może w szczególności doświadczana wspólnie z wieloletnim małżonkiem.
On jeszcze próbuje pracować i pisać książkę. Ona lekarka wypisuje recepty już tylko dla siebie, doświadczona demencją. Syn z problemami narkotykowymi tylko doraźnie pomaga starzejącym się rodzicom.
Gaspar Noé podejmuje temat trudny, acz powszechny. Czyni to w niezwykle oryginalny sposób wyróżniający się od podobnych tematycznie produkcji. Praktycznie przez cały film ekran jest podzielony na dwa kadry, a akcja ukazana z punktu widzenia dwóch postaci. Nawet jeżeli się przenikają to ujęcia są z innej perspektywy. To podtrzymuje napięcie i wzmacnia przekaz. Film jest co prawda długi i przygnębiający ale pozostawia wrażenie. Chyba najbardziej przystępne, a na pewno najbardziej życiowe, dzieło tego specyficznego reżysera. Najwyraźniej osobiste.
Zalety:
+ tematyka starości
+ podtrzymywane napięcie
+ podział na dwa kadry
+ osobiste doświadczenia reżysera
Wady:
- długawe
- przygnębiające
Zwiastun:
produkcja: Francja, Belgia, Monako
rok: 2021
gatunek: dramat
festiwale: Era Nowe Horyzonty 2022
dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
data premiery: 16 września 2022
· reżyseria, scenariusz: Gaspar Noé
· zdjęcia: Benoît Debie
· montaż: Denis Bedlow
· dźwięk: Ken Yasumoto
· obsada: Françoise Lebrun, Dario Argento, Alex Lutz
コメント