„Wrobiony”: Maria Magdalena w ekstazie (ocena 3/10)
Nieudana tym razem wyprawa Adamczyka do katolickiej Italii.
Naukowiec z Wrocławia wpada na trop zaginionego obrazu Caravaggio. Po przyjeździe do nadmorskiej miasteczka we Włoszech czekają go nieoczekiwane komplikacje.
Gdyby uznać, że zepsuć dosłownie wszystko w filmie jest sztuką, reżyser zasłużyłby na poważną nagrodę.
Scenariusz oparty na pomyśle ciekawym, wielokrotnie z powodzeniem wykorzystywanym w filmie, a głównie w adaptacjach książek. Odkrywanie tajemnicy, poszukiwanie zagubionego obrazu, odkrywanie sekretu wielkiego mistrza. A współcześnie intrygi służb i śmiertelne zagrożenie ze strony żądnych pieniędzy kolekcjonerów. Bohater filmu ma jednak prozaiczne problemy, typu: brak rezerwacji w hotelu, skaleczenie szkłem w porcie, czy też próba odpalenia silnika pojazdu do złudzenia przypominającego polskiego malucha. Ta ostatnia scena wręcz skręca w kierunku komediowym, co wskazuje iż reżyser się zupełnie pogubił. A miał przyzwoitą obsadę (Adamczyk zagubiony w tym filmie jak dziecko we mgle), solidnego operatora (Tomiak), montażystę (Kamiński) i fachowca od muzyki filmowej (Mykietyn). Niestety kompozycja scen i budowie napięcia mocną muzyką w tle jest irytująca, w żaden sposób nie angażuje w tajemnice odkrywaną przez protagonistę. Stosunkowo krótki film dłuży się męczącymi dialogami i nic nie wnoszącymi „odkryciami”.
Czy usprawiedliwieniem może być wieloletni okres produkcji. Czy to po prostu film, który powinien gdzieś w podrzędnej telewizji włoskiej pod promocją kopii „Kodu da Vinci” przejść niezauważony. Dystrybucja kinowa takim produkcjom szkodzi, a niektórzy rozmieniają swoje nazwisko na drobne.
Zalety:
+ nastrój tajemniczości
+ włoskie klimaty
Wady:
- reżyseria
- scenariusz
- dialogi
- dobór scen
- chaotyczne lokacje
- natrętna muzyka w tle
- zmarnowana postprodukcja
- niepotrzebna dystrybucja kinowa
Zwiastun:
produkcja: Polska
rok: 2022
premiera: 19 sierpnia 2022
dystrybucja: Kino Świat
gatunek: thriller
· reżyseria, scenariusz: Piotr Śmigasiewicz
· montaż: Jarosław Kamiński
· zdjęcia: Arkadiusz Tomiak
· muzyka: Paweł Mykietyn
· kostiumy: Katarzyna Lewińska
· obsada: Piotr Adamczyk, Alessandra Mastronardi, Luca Calvani, Gedeon Burkhard, Torsten Voges, Alessandra Mastronardi, Daniel Olbrychski, Sanny Van Heteren
Comments